Heb je ook het gevoel dat er te weinig uren in de dag zitten om al je werk af te krijgen? Ben je snel afgeleid of schuif je de ‘vervelende’ klusjes voor je uit? Wij geven je 5 tips om je productiviteit te verhogen en meer uit je werkdag te halen.
Overzicht, overzicht en overzicht. Wil je productiever zijn in je werk? Dan is overzicht wel het állerbelangrijkste. Zo ren je niet rond als een kip zonder kop, maar weet je precies wat wanneer belangrijk is. Dit doe je niet alleen door je agenda te bekijken, je to-dolijstje te maken en je doelen voor de week te stellen, maar ook door je bureau en je inbox op te ruimen.
Je houdt beter overzicht in je werk door je werk te verdelen in blokken. Zo plan je voor al je activiteiten voldoende tijd in en vergeet je niets. Let op: de tijdblokken geven een indicatie. Het kan zijn dat je korter of langer nodig hebt, maar zo geef je voor jezelf aan waar je prioriteiten liggen. Ook zorg je er zo voor dat je niet tussendoor opeens afgeleid wordt door een andere klus.
Ben je ’s ochtends op je best of juist aan het einde van de middag? Als je dat weet, houd daar dan vooral rekening mee in je planning. Moet je een complex vraagstuk oplossen of een overtuigende beleidsnota schrijven? Plan dit dan in je piekperiode. Zo haal je het meest uit jezelf en piek je op het juiste moment.
Het schijnt dat een gemiddeld persoon 74 keer per dag zijn e-mail controleert op nieuwe berichten. En dat niet alleen. De meeste mensen doen meer dan alleen controleren. Ze willen ook zo snel mogelijk antwoord geven op nieuwe e-mailberichten. Dat kost enorm veel tijd en je concentratie is grotendeels weg. Het duurt vervolgens weer 20 minuten om je volledige concentratie terug te krijgen. Dat kan anders. Verstandiger is het om je mail op vaste momenten van de dag te openen. Zo houd je zelf de controle over je werkzaamheden. De meeste mensen kunnen echt wel even wachten en anders ben je ook altijd telefonisch nog bereikbaar.
Je kunt niet continu bezig zijn. Neem kleine en lange pauzes en plan deze ook vooral in je agenda. Zo geef je jezelf de rust en ruimte om te herstellen. Dit laatste is heel belangrijk. Langer werken betekent niet automatisch dat de kwaliteit van je werk erop vooruitgaat. Geniale inzichten of doorbraken komen vaak op momenten dat je even niet met je werk bezig bent. Je staat bijvoorbeeld onder de douche of bent aan het wandelen. Gun jezelf daar dan ook de tijd voor.