“De Algemene Pensioengroep (APG) is een private uitvoeringsorganisatie. We werken voor diverse pensioenfondsen, maar onze grootste klant is het Pensioenfonds ABP. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de pensioenen voor overheids- en onderwijsorganisaties. APG, als uitvoerder, werkt dus in het domein van overheidsorganisaties en moet dus kunnen omgaan met de specifieke kenmerken van overheidsorganisaties. Ik zocht in eerste instantie een opleiding voor mezelf om overheidsorganisaties beter te kunnen adviseren. Maar toen bedacht ik dat zo’n training ook heel nuttig kon zijn voor een aantal collega’s.” Aan het woord is Ernst de Reus, sectormanager Onderwijs en Universitair Medische Centra bij APG Heerlen.
“We konden er dan meteen een maatwerk incompanytraining van maken”, vertelt hij verder. “Strategisch adviseren als standaardopleiding paste niet helemaal; je krijgt toch met andere zaken te maken dan een beleidsambtenaar bij een gemeente of het Rijk. De tien collega’s met wie ik de training heb gedaan, werken onder meer met de sectoren defensie, de politie, onderwijs, gemeenten, academische ziekenhuizen.”
“Het zijn allemaal senior-adviseurs die hun sporen wel hebben verdiend in hun vak. Veel ervaring is goed, maar het risico is wel dat je ongemerkt bepaalde vaste patronen in je werk ontwikkelt. Je krijgt dan een repeterende aanpak en dat is niet goed. Het is wel belangrijk dat je voor elke organisatie en relatie de juiste aanpak toepast”, aldus Ernst.
“Heel goed aan de incompany-aanpak van de training vond ik dat we samen met een aantal vaste collega’s, met allemaal hun eigen invalshoek, verschillende casussen konden bespreken. Je komt dan tot nieuwe inzichten en dit geeft heel veel energie. Bij een actuele casus leidde deze besprekingen tijdens de training er zelfs toe dat er een aangepast advies uitkwam dan in eerste instantie was geformuleerd, waarbij het relatieaspect veel nadrukkelijker werd ingezet dan de juridische kant. Kortom een meer afgewogen advies. Nieuwe inzichten leidden er ook toe dat bepaalde interventies op een andere manier werden ingezet. APG is een sterk door inhoud gedreven organisatie, maar dat is niet altijd de juiste basis als je intens klantgericht wil zijn Deze training maakt je heel bewust van je eigen handelen en aanpak.”
“Scenarioplanning was een ander belangrijk aspect dat naar voren kwam tijdens de training”, gaat Ernst verder. “Je biedt een klant niet één oplossing, maar verschillende scenario’s die tot een oplossing leiden. De klant kan dan kiezen wat het best bij hem past. Het zijn dingen die je eigenlijk al wel weet, maar nu meer bewust toe kunt passen. En met een beter resultaat.”
“De kracht van trainer Guus Essers droeg wat mij betreft voor een groot deel bij aan het succes van de training. Hij speelde voortdurend in op de wensen van de groep, kon makkelijk schakelen vanuit zijn parate kennis en steeds ingaan op wat voor ons belangrijk was. Hierdoor kreeg de groep ook veel vertrouwen in hem. Hij hield het steeds interessant met veel illustratiemateriaal, zoals filmpjes, en oefeningetjes waarmee je buiten je eigen kaders ging denken. Je merkt dan dat je toch dat je vaak in je comfortzone bent gaan zitten. Met deze aanpak sla je weer nieuwe wegen in.”
“Ik ben heel tevreden over dit incompanytraject en heb veel waardering voor de trainer”, concludeert hij. “Het heeft voor alle deelnemers waardevolle inzichten opgeleverd die in de praktijk bruikbaar zijn. De training is dus ook heel interessant voor private organisaties die veel met of voor de overheid of met sociale partners werken. De besluitvorming verloopt daar toch anders dan in het bedrijfsleven. Naar mijn mening kan de Bestuursacademie zich dan ook prima richten op partijen buiten de overheid.”
Interesse in een incompanytraining?
Neem dan contact op met accountmanager Yvette Post. Zij bespreekt graag met u de mogelijkheden. U kunt contact met haar opnemen via 06 - 53 16 47 61 of ypost@bestuursacademie.nl.