Op donderdag 18 januari nemen de 4 finalisten Dwight van van de Vijver, Shirley Elands, Jelle van Haaster en Wouter Struijk het tegen elkaar op tijdens de verkiezingsavond van Jonge Ambtenaar van het Jaar 2018. Om hen daar optimaal op voor te bereiden, bood Bestuursacademie Nederland hun een workshop Personal Branding aan. Samen met merkstrateeg Alex van der Weide gingen ze op zoek naar hun persoonlijke en vooral merkwaardige verhaal.
“Ik begon de workshop bewust met de vraag waarom zij zijn doorgedrongen tot de finale,” zegt Alex van der Weide. “Ik wilde weten of ze in hun verhaal al een causaal verband legden tussen wat ze doen in hun werk en wat ze bijzonder maakt als mens. Want dat zijn 2 verschillende dingen. Niet voor niets heeft Futur dit jaar het thema ‘Verandervoerders’ gekozen. Wat Futur betreft, is de Jonge Ambtenaar van het Jaar niet alleen een professional die het werk net even wat anders aanpakt en zo zorgt voor vernieuwing, maar ook iemand met lef die ziet wat nodig is voor de maatschappij. Het gaat er dus niet alleen om wat je doet en hoe je het doet, maar ook waarom je het doet. En het antwoord op de ‘waarom-vraag’ ligt als het goed is dicht bij je persoonlijkheid, bij je karakter, bij wie je bent.”
Tijdens de workshop ontdekten de finalisten het belang van een merkwaardig persoonlijk verhaal. Waarbij merkwaardig aan de ene kant staat voor anders, opvallend, impactvol en aan de andere kant voor ‘het merk waardig’. Alex van der Weide legt uit: “Het verhaal van de finalisten is op zich al anders. Uit alle nominaties zijn zij gekozen vanwege hun afwijkende verhaal. Ze vallen op door wat ze doen. Van communiceren via rap tot het organiseren van hackatons, en van virtual reality patrouilles tot vernieuwende initiatieven die zorgen voor aansluiting bij nieuwe generaties. Maar een merk doet meer dan alleen opvallen. Een merk doet ook een eenduidige belofte. Een propositie zoals wij dat in marketing noemen. Bij het ontwikkelen van een merk wordt nagedacht welke rol een organisatie wil spelen in het leven van doelgroepen. En een goed merk komt die belofte ook steevast na, speelt die rol ook daadwerkelijk. Dat maakt een merk MerkWaardig.”
Personal branding gaat daarbij vooral om het maken van keuzes. Welke rol wil je in de kern spelen voor de mensen om je heen? Wil je bijvoorbeeld een onmisbare probleemoplosser zijn of ben je liever een tijdelijke waardetoevoeger? En welke 3 of 4 associaties wil je dat die mensen hebben bij jou of jouw naam? Zoals gezelligheid een belangrijke waarde is die mensen koppelen aan Douwe Egberts. En veiligheid aan Volvo. Op basis van die waarden, die vaak gelinkt zijn aan jouw unieke karaktertrekken, bouw je je verhaal. Waarbij je begint met waarom je doet wat je doet, om daarna pas te praten over hoe je dat doet en wat je dan precies doet. Door te beginnen met die waarom-vraag, ontstaat verbinding met je doelgroepen, die verdergaat dan een eenmalige activiteit of innovatie.