Het project ‘We Live Here’ van de gemeente Amsterdam heeft de Galjaardprijs 2019 gewonnen. De vakjury kende het project de Galjaardprijs 2019 toe omdat de inzending op de meest aansprekende en uitnodigende wijze deuren heeft geopend, letterlijk en figuurlijk.
Het project 'We Live Here' begon in 2017 toen de gemeente Amsterdam zich afvroeg wat het met communicatie kon doen tegen overlast op de Wallen om de leefbaarheid te verbeteren. Hieruit ontstond in samenwerking met de buurtbewoners het project. Eén van de buurtbewoners, Edwin Scholvinck, nam verrukt en verbaasd de Galjaardprijs 2019 in ontvangst: “We zijn begonnen met niks, eigenlijk met maar een paar bewoners. En blijkbaar deden we iets goed in onze communicatie, want op een gegeven moment stonden The New York Times, BBC en een documentairemaker uit Polen op de stoep. Nu ben ik naast trotse bewoner ook nog eens de winnaar van de Galjaardprijs 2019!”
Het project ‘Bring Back The Youth’ (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten won de Publieksprijs. In totaal zijn 3.688 stemmen uitgebracht en 38 procent hiervan was voor ‘#BBTY’. Gemeente Rijssen-Holten trok de stoute schoenen aan en ging uit hun comfortzone met het vraagstuk: Hoe blijf je als gemeente aantrekkelijk voor jongeren, nu en in de toekomst? Karlijn Schabbink van de gemeente Rijssen-Holten: “We zijn heel verrast, superblij en megatrots. En ik hoop dat we met z’n allen nog heel veel blijven doen en durven doen om echt in contact te komen met burgers.”
De Galjaardprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het beste communicatieproject in het publieke domein. Voor de Galjaardprijs gelden drie criteria:
De winnaar ontvangt de Galjaardprijs uit handen van de vakjury.
Meer informatie over de Galjaardprijs vindt u hier.