Hoe zorg je ervoor dat informatie voor burgers toegankelijk en begrijpelijk is? Met welke communicatiemiddelen bereik je hen het beste en hoe zorg je dat zij zelf ook makkelijk met de juiste personen of afdelingen in contact kunnen komen? En hoe bereik je met communicatie de doelen die je voor ogen hebt? Wij helpen je graag om dat te ontdekken!
Huidige en toekomstige technologieën bieden mogelijkheden om de overheidscommunicatie te optimaliseren. Zo wordt er momenteel geëxperimenteerd met chatbots voor het beantwoorden van veelgestelde vragen en wordt mediamonitoring ingezet om te ontdekken wat er in de samenleving speelt. Ook heb je als communicatieprofessional binnen de overheid te maken met nieuwe wet- en regelgeving. Sinds 23 september 2020 moeten overheidswebsites voldoen aan de eisen van het Besluit Digitale Toegankelijkheid. Vanaf 2021 gelden deze eisen ook voor intranetten en mobiele applicaties.
De Omgevingswet en energietransitie vragen om meer participatie. Enerzijds moet de overheid de samenleving goed op de hoogte houden van de impact die beide ontwikkelingen hebben. Anderzijds is het de bedoeling dat burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties zelf initiatieven opstarten. Daarvoor moeten zij niet alleen weten hoe zij dit kunnen doen, maar ook met wie ze contact kunnen opnemen om het initiatief te realiseren.
Wil jij op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen in je vak of je kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie verbreden? Bekijk dan eens onze opleidingen en trainingen over (online) communicatie. We behandelen onderwerpen als:
Je kunt onze opleidingsadviseurs bereiken via 035-7 604 850 of info@bestuursacademie.nl. Willen je collega’s ook meer leren over overheidscommunicatie? Dan kun je een opleiding of training laten verzorgen bij jullie op locatie, die aansluit op jullie leerbehoeften en de behoeften van je organisatie. Meer informatie over deze incompany- en maatwerktrajecten vind je hier.