Vrijdag 1 maart is het Nationale Complimentendag. Dat er in Nederland een speciale dag voor bedacht is, geeft aan dat het geven van oprechte complimenten voor velen nog een uitdaging is. Soms zijn we zo gefocust op wat er misgaat, dat het positieve over het hoofd wordt gezien. Ook het ontvangen van complimenten blijkt een struikelblok, vooral binnen kantoormuren. Hieronder geven wij je inzicht in het effect van complimenten geven en hoe dit kan bijdragen aan een positieve en productieve werkomgeving.
We zijn snel geneigd om er iets van te zeggen als mensen niet goed presteren. De nadruk ligt dan op het negatieve, waardoor het positieve onderbelicht blijft. Een focus op wat juist wel goed gaat, moedigt collega’s juist aan om vaker hun kwaliteiten in te zetten. Door die waardering uit te spreken, laat je zien dat je aandacht hebt voor de ander en dat je betrokken bent bij wat die persoon doet. Het geven van complimenten bouwt vertrouwen op en moedigt herhaling van positief gedrag aan, wat de algehele prestaties ten goede komt.
Een welgemeend compliment ontvangen kan daarnaast dienen als brandstof voor motivatie. In een cultuur waar kritiek soms kan overheersen, laat het geven van complimenten zien dat bepaalde prestaties niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Het erkent individuele bijdragen en vult de behoefte aan waardering aan, een sleutelfactor om je collega’s aan boord te houden. Het krijgen van complimenten kan daarnaast het werkplezier verhogen, bijdragen aan een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen, omdat je ziet dat anderen jouw prestaties of kwaliteiten opmerken en bewonderen.
Vermijd het geven van complimenten omwille van het geven ervan. Laat je waardering oprecht zijn; een authentiek compliment, hoe klein ook, heeft een grotere impact. Geef de complimenten face-to-face, zodat de ontvanger je lichaamstaal ziet en het enthousiasme in je stem hoort. Dit draagt bij aan de oprechtheid.
Richt je complimenten op individuen en gebruik de ‘ik-vorm’ om te benadrukken dat het een persoonlijke waardering is. Respecteer daarnaast de voorkeuren van je collega's; sommigen waarderen complimenten in het openbaar, terwijl anderen de voorkeur geven aan een privébenadering. Zoek iets origineels en maak het compliment persoonlijk. Op die manier wordt een compliment veel meer waard.
Een goede balans tussen waardering en constructieve feedback draagt bij aan een geloofwaardige en oprechte interactie op de werkvloer.
Het ontvangen van complimenten blijkt ook niet altijd soepel te verlopen, want wanneer er wél een compliment wordt uitgedeeld op de werkvloer, is de reactie vaak “Dat hoort toch bij mijn werk?” of “Zo doen we dat toch altijd?”. Probeer het compliment niet te bagatelliseren en in plaats daarvan te omarmen met een simpele ‘dankjewel’. Een gezonde uitwisseling van waardering draagt bij aan een positieve werkcultuur waarin complimenten niet alleen worden gegeven op speciale dagen, maar een integraal onderdeel worden van de dagelijkse interacties.
Wil je meer inzicht in het positieve effect van complimenten en feedback? Volg dan de Training Feedback Geven en Ontvangen. Voor vragen over deze training kun je bellen naar 035 – 7 604 850 of mailen naar info@bestuursacademie.nl.