Mensen worden mondiger, normen en waarden veranderen en de frustratietolerantie wordt lager. Dat leidt vaker tot agressief gedrag. Heb jij daar in je werk wel eens mee te maken? We geven je 3 tips om hier op de juiste manier mee om te gaan.
Zeker als je achter de balie werkt bij het gemeentehuis of je taken vervult als handhaver zul je het wel eens meemaken: een ontevreden burger. Iemand die niet blij is met de dienstverlening, de procedures te ingewikkeld vindt, slecht nieuws te horen krijgt of die andere verwachtingen heeft. Deze ontevredenheid kan leiden tot frustratie en agressief gedrag. Ook zijn er mensen die zich bewust manipulerend en intimiderend gedragen om iets voor elkaar te krijgen. Wil je beter met dit soort gedrag leren omgaan? De volgende 3 tips helpen je daarbij.
Wat is het agressieprotocol in jouw organisatie? Welke bevoegdheden heb jij in een escalerende situatie en wat moet je aan collega’s overlaten? Maak hierover goede afspraken en houd je eraan. Als zich een dergelijke situatie heeft voorgedaan, evalueer dan samen jullie aanpak. Wat ging er goed en wat kan er de volgende keer beter? Daarbij is het belangrijk om samen regelmatig de werkprocessen te observeren en evalueren. Als procedures niet soepel verlopen, vergroot je de kans op ontevredenheid. Door verbetermogelijkheden zelf tijdig te signaleren, kun je dus al een heleboel frustraties voorkomen.
Zorg dat je de situatie continu bewust waarneemt. Er zijn namelijk voortekenen waaraan je kunt merken dat iemand op het punt staat om agressief gedrag te vertonen. De agressor verandert:
Maar wat moet je dan precies doen als je merkt dat iemand agressief wordt? Blijf altijd beleefd en ga nooit de strijd aan! Het is belangrijk om in gedachten te houden dat elke persoon een situatie op zijn eigen manier beleeft. Heb daar respect voor en geef de agressor de gelegenheid om zijn of haar frustraties af te reageren en emoties te uiten. Als je dat niet doet, blijven deze emoties het hele gesprek meespelen, waardoor het gesprek verstoord wordt. Emoties kosten fysiek veel energie, dus er komt een moment dat de agressor uitgeraasd is en de emotie kan verwerken.
Je kunt tijdens een emotioneel geladen gesprek het beste de volgende aanpak toepassen:
Wil je oefenen met het toepassen van deze 3 tips in de praktijk? Bekijk dan de Training Omgaan met Agressie. Na deze training ben je je bewust van de invloed van jouw gedrag op dat van anderen, kun je je eigen grenzen aangeven en bewaken en ben je in staat om agressief gedrag in verschillende situaties te de-escaleren. Voor vragen of meer informatie over deze training kun je contact met ons opnemen via 035 - 7 604 860 of info@bestuursacademie.nl.