De valkuilen voor een startende leidinggevende

Thema's

Thema's

De valkuilen voor een startende leidinggevende

Ben je net gestart in een leidinggevende functie? Gefeliciteerd! Een mooie stap binnen je carrière. Maar ook eentje die best lastig kan zijn en gepaard gaat met meerdere valkuilen. Wij vertellen je hoe je deze valkuilen kunt vermijden.

 

Leidinggeven moet je leren

Veel medewerkers groeien vanuit hun opgedane kennis en ervaring door naar een leidinggevende positie. Vaak geheel terecht en het is een mooie stap die veel medewerkers ambiëren. Leidinggeven is alleen wel iets heel anders dan je werk inhoudelijk goed doen. Je bent niet meer alleen verantwoordelijk voor je eigen werk, maar ook voor het werk van je team. We vergeten dan ook al snel dat leidinggeven echt een vak is dat je moet leren. Wees je hiervan bewust, want je zit in een positie die een steile leercurve kent met de nodige valkuilen. In dit artikel krijg je zicht op deze valkuilen en leggen we uit hoe je deze kunt vermijden.
 

Je bent niet meer de inhoudelijke expert, je bent een coach

Als leidinggevende of operationeel manager stuur je de inhoudelijke experts aan. Dat betekent dat je deze inhoudelijke rol zelf niet meer hebt. Als leidinggevende is je focus veranderd van kennis naar mensen. Voor veel leidinggevenden is dit lastig, omdat ze gewend zijn hun kennis en expertise te gebruiken binnen hun werk. Natuurlijk kun je medewerkers inspireren met je eigen kennis en ervaring, maar geef ze vooral eerst zelf de ruimte om met ideeën, oplossingen en visies te komen. Hiermee geef je medewerkers:

  • vertrouwen binnen hun expertise;
  • het gevoel dat ze worden gezien en gehoord;
  • verantwoordelijkheid voor hun werkzaamheden.

Hierdoor zullen ze sneller proactief handelen in hun werk en jou eerder zien als een coach en begeleider dan als leidinggevende.
 

Nabijheid versus afstand

Het is begrijpelijk dat je een goede band wilt hebben met je medewerkers, maar als leidinggevende kun je je niet als ‘gelijke collega’ meten met jouw team. Je hebt een coachende rol, een vertrouwensrol en ook een sturende rol. Vanuit deze positie is het belangrijk om enigszins afstand te creëren tot je medewerkers, zonder dat je nabijheid verliest. Met nabijheid bedoelen we dat je medewerkers je moeten kunnen vertrouwen. Dat ze je weten te vinden als er problemen of uitdagingen zijn of als ze ideeën willen delen. Zorg daarom voor professionele nabijheid, maar blijf op persoonlijk niveau op afstand.
 

De kracht van kwetsbaarheid

We schreven het aan het begin van dit artikel al: leidinggeven is een vak met een steile leercurve. Het kost tijd om een goede leidinggevende te worden. Tijdens de leercurve maak je fouten, minder handige inschattingen of weet je het soms ook even niet. Dit mag en dit kan. En dit mag je best delen met je team. Ga niet op alle details en moeilijkheden in, maar stel je wel kwetsbaar op. Laat weten dat het niet altijd even makkelijk is, geef fouten toe en laat zien dat je ook gewoon een mens bent. Je medewerkers gaan je hier alleen maar meer om waarderen en begrijpen ook dat je in een nieuwe rol zit.
 

Ga niet te snel

Als leidinggevende ben je vaak enthousiast en vol energie om het werk te doen. Nieuwe ideeën en visies voer je het liefst direct door. Wat er dan gebeurt, is dat je vol enthousiasme en energie vooruit rent. Maar kijk je achterom, dan zie je dat jouw team achterblijft. En dat is niet wat je wilt. Samen vooruitkomen is pas echt teamwerk. Bouw daarom continu controlemomenten voor jezelf in en reflecteer:

  • Staat mijn team nog naast me?
  • Wat hebben ze nodig om zelf ook te gaan rennen?
  • Hoe kan ik ze hierin nog beter stimuleren en coachen?

Doe niet alles zelf

Je hebt een visie voor ogen waar je voor gaat. Je medewerkers zien deze visie ook, maar voelen niet de drang om daar even hard voor te werken. Ze krijgen het werk niet af of het werk is niet gedaan zoals jij dat wilde. De enige tip die we hier kunnen geven is: pak hun (niet afgeronde) taken niet zelf op! Coach je medewerkers binnen het werk, zodat ze jouw visie niet alleen begrijpen, maar hier ook voor willen gaan. Begeleid medewerkers die hun werk niet afkrijgen en geef opbouwende feedback wanneer je vindt dat het werk niet goed is gedaan. Door zelf meer los te laten, geef je medewerkers meer vertrouwen en ruimte om hun eigen werk te doen. Bovendien voorkom je dat ze in het vervolg verwachten dat jij dingen toch wel voor ze oplost. Ze leren zelf hun verantwoordelijkheid te nemen.
 

De ontwikkeling van leidinggevenden

Leidinggevenden leren veel en ontwikkelen zich op de werkvloer zelf. Daar gebeurt het en daar krijg je feedback van de medewerkers. Om je rol als leidinggevende nog beter in te vullen, is het ook fijn om jezelf buiten de werkvloer te ontwikkelen. Dit maakt jouw ontwikkeling objectiever en alles wat je leert kun je direct toepassen binnen je werk. Bestuursacademie Nederland helpt je graag bij deze ontwikkeling met bijvoorbeeld de opleiding Leergang Operationeel Management voor Coördinatoren en Teamleiders. Meer opleidingen en trainingen gericht op leiderschap vind je hier.
 
Wil je advies over welke opleiding of training het beste bij jou en je situatie past? Onze opleidingsadviseurs helpen je graag. Je kunt hen bereiken via 035 – 7 604 850 of info@bestuursacademie.nl.

Thema's

Thema's