Het is niet voor iedereen even makkelijk om effectief leiding te geven. Hoe zorg je ervoor dat je impact maakt met jou manier van leidinggeven? Lees snel verder hoe we jou kunnen helpen met onze drie beste tips!
De beste combinatie om je werknemers te stimuleren, motiveren en te begeleiden is om coachen en leidinggeven met elkaar te combineren. Op deze manier kun je effectief aansturen en vergroot je het zelflerend vermogen van je werknemers om zich te blijven ontwikkelen. Werknemers die de ruimte voelen om zichzelf te ontwikkelen zullen sneller verantwoordelijkheid voelen en oplossingsgericht denken.
Welke coachingsstijl past bij jouw medewerkers? En hoe kun je als leidinggevende jouw coachingsvaardigheden effectief inzetten om je medewerkers vooruit te helpen? Behandel elke werknemer als individu en neem zijn of haar skills set onder de loep. Bekijk welke sterke punten je medewerker kan gebruiken om zichzelf in zijn of haar kracht te zetten. Bepaal voor jezelf welke coachingsstijl bij jou en de werknemer hiervoor past. Dit kan bijvoorbeeld door middel van oplossingsgericht coachen, maar ook ontwikkelingsgericht coachen wanneer je je medewerkers vooruit wilt helpen.
Als team is het belangrijk om regelmatig te reflecteren en evalueren om jullie doelstellingen zo goed mogelijk te behalen. In onze driedaagse training Coachend Leidinggeven geven we je alle handvatten mee om het maximale uit het talent in je team te halen.
Wanneer je het beste resultaat wilt behalen in je leidinggevende rol, is het erg belangrijk dat je open en eerlijk bent naar je werknemers toe. Een stukje feedback is hier onderdeel van. Geef complimenten en waardering over datgene dat goed gaat en wees eerlijk in het aangeven van mogelijke verbeterpunten. Werknemers houden niet van radiostilte en willen niet gissen of ze op het juiste spoor zitten. Ze horen liever van je wat hun persoonlijke verbeterpunten zijn, zodat ze er iets aan kunnen doen en kunnen groeien. Hoe voer je een eerlijk feedbackgesprek? Ga het gesprek altijd open in en richt je op het positieve. Geef niet aan wat en hoe de medewerker iets moet doen, maar vraag hoe je hem of haar kunt helpen. Zo creƫer je ruimte voor eigen initiatieven en creativiteit, het maakt je ook toegankelijker voor je werknemers. Dit maakt het makkelijker voor hen om je op te zoeken als ze ergens tegenaan lopen. Wij helpen je graag om het positieve gesprek aan te gaan met onze training Verbindende Communicatie.
Neem ook je werknemers mee in lastige beslissingen. Dit laat zien dat je hun expertise vertrouwt en dat je samen een bepaalde richting opgaat. Jullie hebben elkaar immers nodig om het beste resultaat op de werkvloer te behalen.
Door je werknemers goed te leren kennen, krijg je ook zicht op hun expertise. Je weet precies wie goed is in welk vakgebied. Echter komt het ook voor dat, ondanks dat de werknemer goed is in zijn of haar vakgebied, de motivatie mist. De motivatie van de werknemer moet liggen bij het plezier en de uitdaging van het vak en niet bij zijn of haar salaris aan het einde van de maand. Hoe zorg je er voor dat je werknemers plezier hebben en houden in hun werk? Door te luisteren naar de behoeftes en uitdaging te blijven bieden. Dit kan door middel van verbreding of verdieping in zijn of haar vakgebied. Vraag naar de ambities en ontwikkelingswensen. Kijk dan samen naar hoe je dit mogelijk kunt maken. Vind je het lastig om een motiverend gesprek te voeren? En weet je niet zo goed wat de juiste gesprekstechnieken hiervoor zijn? Bekijk dan eens onze training Motiverende Gespreksvoering.
Wil je meer informatie over de opleidingen en trainingen die wij bieden? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies. Je kunt ons bereiken via 035 – 7 604 850 of info@bestuursacademie.nl.