Als je meer samenwerkt, zul je ook vaker je plannen en ideeën moeten presenteren aan ketenpartners, belangenpartijen, burgers en bedrijven. Hoe breng je helder en vol overtuiging jouw inspirerende boodschap op hen over?
Spreken voor een grotere groep mensen is spannend. Het kan moeilijk zijn om de aandacht van alle luisteraars te trekken en iedereen geboeid te houden tijdens je hele presentatie. Hoe zorg je dat jouw boodschap overkomt op je publiek? Het maakt niet uit of je een beginnende of ervaren spreker bent: een goede voorbereiding is áltijd noodzakelijk om een geslaagde presentatie te kunnen geven. Dat doe je door goed na te denken over je onderwerp en doel, je te verdiepen in je publiek en door je presentatie al van begin tot eind uit te werken en te oefenen.
Kies een onderwerp waar je zelf enthousiast over bent en geëmotioneerd van raakt. Dan kun je met passie jouw verhaal delen. Dat maakt het aantrekkelijker voor je publiek. Zorg er wel voor dat het onderwerp van je presentatie concreet is en past bij de gegeven tijd. Als je onderwerp te breed is en in een korte tijd globaal verteld moet worden, ontbreekt al snel de essentie. Voor het publiek is het dan niet duidelijk waar je naartoe wilt, dus verlies je de aandacht van de luisteraars. Verdiep je ook in de achtergrond van het onderwerp om eventuele inhoudelijke vragen vanuit het publiek te kunnen beantwoorden.
Bepaal vervolgens het doel van je presentatie. Wil je de luisteraars informeren, overtuigen of adviseren over het onderwerp? Alleen als je dat goed voor ogen hebt, kun je de juiste, concrete inhoud van je presentatie bepalen.
Het referentiekader van je luisteraars is leidend voor de wijze waarop zij informatie interpreteren. Het is daarom goed om je publiek vooraf te analyseren:
Door het in kaart brengen van deze informatie, kun je de inhoud nauwkeurig aanpassen aan de verwachtingen en opvattingen van je publiek. Zo spreek je de taal van je luisteraars en weet je zeker dat je aandacht krijgt en behoudt.
Bedenk hoe je krachtig kunt starten met je verhaal. Begin met een creatieve opening die een mooie introductie vormt voor je onderwerp. Hierbij kun je denken aan een koppeling naar een actualiteit, een opmerkelijke uitspraak, een filmpje of vertel iets over wat je zelf hebt meegemaakt.
Maak vervolgens een spreekschema voor je verhaal en oefen hier vooraf zoveel mogelijk mee. Meestal is de kern van je verhaal gebaseerd op de wat, waarom en hoe. Om de presentatie interactief te maken, kun je in het schema momenten inplannen met vragen of stellingen voor het publiek. De luisteraars die het met een stelling eens zijn, laat je opstaan. De rest blijft zitten. Of plan een korte online quiz in waaraan iedereen mee kan doen via zijn of haar mobiele telefoon. Het spreekschema kun je tijdens je presentatie bij de hand houden, voor als je kwijt bent wat je wilde zeggen. In zo’n geval is het niet erg dat er een korte stilte valt. Dat geeft de luisteraars even de ruimte om te verwerken wat je net daarvoor hebt gezegd.
Natuurlijk wil je de presentatie op een manier beëindigen die iets toevoegt aan het verhaal dat je net hebt verteld. Een einde dat iedere luisteraar bijblijft. Je kunt terugkomen op de actualiteit, opmerkelijke uitspraak, het filmpje of het eigen verhaal dat je tijdens de opening gedeeld hebt. Maar je kunt ook een quiz als afsluiting inzetten of eindigen met een inspirerende slogan die je verhaal samenvat.
De ene spreker heeft een licht gespannen gevoel in de buik, de andere staat vooraf zelfs te trillen. Dat voelt negatief, maar de zenuwen hebben ook een positieve functie: ze helpen je om op cruciale momenten beter te presteren en je te concentreren. Maar wel tot op zekere hoogte! Als je té zenuwachtig bent, kun je een black-out krijgen of kom je niet meer uit je woorden. Ben je daar bang voor? Doe dan een aantal ontspanningsoefeningen vlak voor de presentatie om je zenuwen de baas te worden. Wat ook kan helpen, is de zenuwen niet associëren met angst, maar met opwinding. Zoals de opwinding die je voelt tijdens een spannende of indrukwekkende film.
Realiseer je vooral dat luisteraars vaak helemaal niet doorhebben dat je zenuwachtig bent en je je daardoor verspreekt. Dat komt omdat het in een standaard gesprek ook heel normaal is dat je soms niet goed uit je woorden komt of je zinnen niet helemaal kloppen. En als je door de zenuwen een stukje van je verhaal vergeet te vertellen, merkt niemand dat. Je luisteraars weten toch niet wat er in jouw spreekschema staat. Blijf dus rustig als het niet helemaal loopt zoals je vooraf bedacht hebt.
Contact met het publiek is het allerbelangrijkste om de aandacht te behouden. Die interactie is er niet alleen door het gesprek aan te gaan met je luisteraars. Je kunt ook veel bereiken met je non-verbale communicatie. Glimlachen is essentieel. De boodschap van een vriendelijk kijkende spreker blijft beter hangen. Bovendien ziet je gezicht er meer ontspannen uit als je glimlacht. Hierdoor kom je geloofwaardiger over en de zenuwen vallen niet op. Kijk je publiek tijdens het spreken continu aan en verdeel daarbij je aandacht goed door de zaal. Geef iedere luisteraar het gevoel dat je aandacht aan hem of haar besteedt door een aantal seconden oogcontact te houden. Ook kun je je enthousiasme voor het onderwerp extra aanzetten met beweging, zoals gebaren ter ondersteuning van je verhaal.
Wil jij leren hoe je vanuit jouw persoonlijkheid zelfverzekerd en op een creatieve en inspirerende manier kunt presenteren? Dan is onze training Dynamiek in Presenteren iets voor jou! Hierin leer je hoe je jouw presentatie optimaal afstemt op je doelen, het publiek en de situatie. Je ontdekt op welke manieren je de presentatie interactief kunt maken en maakt kennis met verschillende ontspanningsoefeningen om zenuwen te verminderen. Ook leer je omgaan met onverwachte situaties en (ongemotiveerd) gedrag van het publiek. Een hele complete training dus!
Heb je vragen of wil je meer informatie over deze training? Dan kun je ons bereiken via 035 – 7 604 850 of info@bestuursacademie.nl.