1 maart was het weer Nationale Complimentendag. Hoeveel complimentjes heb jij gekregen of gegeven? Nederlanders blijken niet zo goed te zijn in het geven van complimenten, terwijl het veel positieve effecten heeft. Ook op het werk!
Marcus Buckingham onderzocht bij het Amerikaanse Gallup Institute welke factoren ervoor zorgen dat medewerkers tevreden zijn en tegelijkertijd goed presteren. Een van de zes factoren die doorslaggevend blijkt, is het wekelijks krijgen van erkenning of complimenten. Medewerkers horen het graag als zij iets goed gedaan hebben. Een gebrek aan erkenning en waardering is zelfs een van de belangrijkste redenen om ontslag te nemen. Dus geef niet alleen feedback als je kritiekpunten hebt, maar benadruk juist eens vaker wat iemands sterke punten zijn!
Een compliment is een schouderklopje, maar dan in woorden. Het is een manier om je waardering uit te spreken over iemands kwaliteiten, prestaties, houding of gedrag. Door die waardering uit te spreken, wordt duidelijk dat je aandacht hebt voor de ander en dat je betrokken bent bij wat diegene doet. Dat levert je het volgende op:
Het belangrijkste is dat je persoonlijk en oprecht bent. De volgende vijf tips helpen je daarbij.
Wil jij beter worden in het geven en ontvangen van positieve en constructieve feedback? Bekijk dan de Training Feedback Geven en Ontvangen. Voor vragen over deze training kun je bellen naar 035 − 7 604 850 of mailen naar info@bestuursacademie.nl.