Werk je als consulent in het sociaal domein en ben je door de coronacrisis genoodzaakt om thuis te werken? Dan kun je geen inwoners meer bezoeken en dat vraagt om een andere manier van werken. Hoe pak je dat aan? Je leest het in de gratis whitepaper Telefonisch indiceren.
Waar voorheen door de decentralisatie de blikken van burgers naar de gemeente gingen, kijken zij nu weer vooral naar de landelijke overheid. Omdat je binnen het sociaal domein veel contact hebt met burgers en de spreekbuis bent van de overheid, zul jij nu ook veel vragen krijgen die buiten jouw expertise liggen. In dit hoofdstuk lees je hoe je jezelf voorbereidt op deze vragen.
Wat is het effect van een crisis op mensen? Tot welke emoties leidt een crisis? In de whitepaper wordt aan de hand van de 4 B’s (bang, boos, blij en bedroefd) uitgelegd hoe emoties in elkaar zitten en hoe je inwoners kunt helpen omgaan met deze emoties.
Bij digitaal onderzoek is het belangrijk dat je rekening houdt met de privacy van inwoners. Hoe bewaak je deze privacy? Ook wordt in dit hoofdstuk besproken welke digitale middelen je kunt gebruiken om je werk te doen en hoe je via digitale communicatie toch zoveel mogelijk informatie kunt achterhalen.
Als je elkaar niet kunt zien, kun je veel dingen in de communicatie missen. Ook heb je als consulent informatie nodig over de omgeving van inwoners. Er zijn 4 tips die je kunnen helpen om de juiste informatie te verzamelen over iemands situatie:
In hoofdstuk 4 van de whitepaper lees je meer over deze tips.
In tijden van crisis is het niet alleen belangrijk dat je goed op de inwoners let, maar ook op jezelf. In dit laatste hoofdstuk krijg je een aantal tips om je eigen energie op pijl te houden en thuis effectief aan het werk te gaan.