Tijdens de krapte op de arbeidsmarkt weet provincie Brabant carrièreswitchers met succes te werven. De kandidaten worden klaargestoomd via een ontwikkeltraject dat ontwikkeld is door Bestuursacademie Nederland.
Het is geen verrassing dat ook veel Brabantse gemeenten last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. “We merken dat veel gemeenten worstelen met het vinden van geschikte kandidaten voor het ruimtelijk domein en vaak zijn aangewezen op relatief dure inhuur, wanneer die al beschikbaar is”, vertelt Jochem Meulesteen, directeur bedrijfsvoering Provincie Noord-Brabant en voorzitter van de stuurgroep. Coen Boode, bestuurlijk secretaris van de VBG kent deze problematiek ook vanuit zijn rol als gemeentesecretaris. “Samen hebben we de handen ineen geslagen om er niet alleen over te praten, maar om het juist aan te pakken. Na een verkenning en het uitwerken van een businesscase hadden we 25 gemeenten aan boord. Samen hebben we het initiatief genomen om over te gaan tot een andere manier van werven.” Doelgroep van het wervingstraject werden carrièreswitchers die de stap durven te zetten om zich te laten omscholen tot adviseur ruimtelijke ordening. Berenschot Search committeerde zich met volle overtuiging aan de opdracht om deze talenten te vinden.
“Iedereen met een HBO- of WO-werk- en -denkniveau die de ambitie en potentie heeft via een ontwikkeltraject zich te laten omscholen tot adviseur ruimtelijke ordening, kon reageren. Zowel young professionals met enige jaren werkervaring als degenen die al langer op de arbeidsmarkt actief zijn, meldden zich enthousiast en in grote aantallen aan. Hun motivatie hiervoor was vooral de combinatie van de kans om te kunnen ontwikkelen via het bijbehorende opleidingstraject, een switch te maken naar een werkomgeving waarin je een maatschappelijke bijdrage kan leveren en de mogelijkheid om zonder overheidservaring bij een gemeente aan de slag te kunnen”, aldus Lotte Nijs, consultant bij Berenschot Search.
Het wervingstraject heeft Berenschot Search anders en vernieuwend aangepakt. Met een heldere arbeidsmarktcampagne, drukbezochte Q&A-sessies en meet&greet-dagen op het provinciehuis.
“Wij geloven dat dit de nieuwe manier van werven is. Anders kijken, anders denken en anders doen! Verder kijken dan het cv en kijken naar talent, potentie en persoonlijkheid. Dit in combinatie met het aanbieden van een ontwikkeltraject biedt enorm veel mogelijkheden. We hopen oprecht dat andere overheidsorganisaties en het bedrijfsleven dit steeds meer gaan omarmen. Het bewijs dat het werkt is er!”, zegt Lotte Nijs.
Het opleidingsprogramma is ontwikkeld door Bestuursacademie Nederland. “Het opleidingsprogramma is optimaal afgestemd op de praktijk en bevat naast modules over de Algemene wet bestuursrecht en beleid schrijven ook verdiepende trainingen rond bijvoorbeeld vergunningverlening en de Omgevingswet,” zegt Martina van Dulst, programmamanager bij Bestuursacademie Nederland. “Het ontwikkeltraject duurt één jaar en is onlangs gestart voor de eerste twee groepen carrièreswitchers. Verspreid over het opleidingsprogramma zijn er tevens intervisiedagdelen, om te kijken naar de persoonlijke ontwikkeling van kandidaten en ervaringen uit te wisselen.” Naast de intervisiedagdelen is er ook coaching en ondersteuning vanuit het projectteam Ruimte voor Groei.
Om een carrièreswitcher echt goed op weg te helpen, is er voldoende tijd, ruimte en aandacht nodig in de begeleiding van het dagelijkse werk. Daarom werken de deelnemende gemeenten met een zogenaamd buddysysteem. Een directe en ervaren collega waar men op terug kan vallen en van kan leren. Ook de leidinggevenden spelen in de begeleiding en ontwikkeling een belangrijke rol. Vanuit het projectteam worden bijeenkomsten georganiseerd waar ook buddy’s en leidinggevenden met elkaar ervaringen uitwisselen.
Tot slot geeft Coen Boode aan: “Het budget wat je eigenlijk zou inzetten voor weer een jaar dure inhuur, is nu ingezet voor de werving en selectie, opleiding, begeleiding en loonkosten. Met het perspectief van een vaste kracht met doorgroeimogelijkheden. En dus rendement van de investering. Door samenwerking hebben we als Brabantse overheden meer dan dertig nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Op deze krappe arbeidsmarkt is dat een prachtig resultaat.”
Benieuwd naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 035 – 7 604 860 of mail naar incompany@bestuursacademie.nl. We komen graag bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.